gft - cyclops
postmaster@gft-cyclops.co.uk
66:30 CYCL 145
Luc 8,5/10
english Review

De Nederlandse prog-scene bloeit. Dat weten we al langer dan vandaag en één van de verantwoordelijke bands daarvoor is ongetwijfeld Nice Beaver. Met hun nieuwe cd bewijzen ze dit eens te meer.

Nights in Armour is een lekker lang nummer. Het begint met roffels op de snare-drum die een ingehouden geweld verbergen. En inderdaad, na drie minuten opgebouwde dreiging barst het nummer los in een stevige prog-melodie. Dit duurt niet lang, want even later word je getrakteerd op zeer rustige, jazzy klanken. De prog-liefhebber moet echter niet lang wachten voor het opnieuw wat steviger wordt en zelfs oosterse invloeden zijn wat verder hoorbaar.Erg mooi allemaal, hoewel de complexiteit van dit nummer toch een paar beluisteringen vraagt voor je het helemaal kan appreciëren. Vooral tijdens de zangpartij zijn de oosterse invloeden duidelijk aanwezig in een prachtige illustratie van de irreële droomwereld die in de lyrics wordt bezongen. Jammer dat de zang niet erg sterk is. De stem van Hans Gerritse valt wat bleekjes uit tegenover de stevige, melodieuze prog-rock die hier wordt neergezet.

Morphine dan. Tsjirpende krekels en alweer oosterse klanken luiden een lekker rockende, zeer gevarieerde song in waarin wat zwaarder gitaarwerk te horen is. Opvallend is hier het knappe basspel van Peter Stel. De zangpartij is voor rekening van Erik Groeneweg, die een heel apart stemgeluid heeft. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij recht vanuit zijn keel zingt en na een tijdje werkt dat helaas wat irriterend. Jammer, want dit is een heel goede song.

In Any Other Day is het tijd om even achterover te leunen en te relaxen. Een simpel nummer met een refrein dat zich onmiddellijk laat meezingen. Opmerkelijk is het mooie samenspel tussen gitaar, bas en drums. De mooie melodieuze gitaarsolo maakt dit nummer compleet.

De titelsong begint vrij dreigend met zware gitaar en synthesizer, waarna een gitaar klinkt die even doet denken aan Set the Controls for the Heart of the Sun van Pink Floyd. Knappe melodie, wat gotisch aandoende gitaren en heel wat afwisseling, maar helaas weer een erg zwakke zang. Ik stel me voor dat een zanger als Ray Wilson dit nummer naar een veel hoger niveau zou tillen. Want het is prachtig, hoor. Vol tempowisselingen en knappe overgangen. Halfweg neemt Erik de zang over, maar dat neemt mijn onbevredigd gevoel niet echt weg.

The Beaver State begint met heel mooie synthesizergeluiden en een prachtige Gilmouriaanse gitaarsolo. Gedurende anderhalve minuut waan je je in het openingsnummer van een nieuwe Pink Floyd-cd. Het ritme dat daarna wordt ingezet is onmiskenbaar Nice Beaver, maar het Gilmour-geluid houdt nog even aan. Heerlijk is dat. Weer is er dat flirten met gotische/metal klanken tussen de heel melodieuze passages door. Hoe vaker ik het hoor, hoe meer ik van dit nummer ga houden. Ook de ‘kletsende’ bas is knap. Dit nummer is volledig instrumentaal en laat je kennismaken met een Nice Beaver die progrock van uitzonderlijke kwaliteit brengt. Voor mij is de boodschap van dit nummer heel duidelijk. Deze groep heeft een prachtige bezetting, maar zou eigenlijk een andere zanger moeten zoeken. Waarom niet met gastzangers werken? Bij het epische geluid van het volgende nummer, Two Brides for Two Brothers, zou een vrouwenstem absoluut niet misstaan. Ik vind het jammer om hierover te blijven doorzeuren en terwijl ik dit schrijf, bekruipt me een schuldgevoel tegenover Hans en Erik, twee sympathieke kerels voor wie ik Chinees ging uithalen toen ze de eerste Dutch prog-night in de Spirit of 66 kleur gaven. Maar laat ze hun virtuositeit bewijzen op hun instrumenten en til met een betere zanger(es) deze muziek naar de top waar hij thuishoort.

Love on Arrival is een eenvoudiger,stevig nummer met duidelijke metal-invloeden en een eenvoudige, maar heerlijke gitaarsolo.

Ook in Lawn Mower’sDay Off eist de gitaar van Gerritse een hoofdrol op die je meevoert naar een sfeer die wat aan Mannfred Mann doet denken. Leuk hier is dat midden in het nummer het thema van Any Other Day even wordt opgepikt

Vergis je niet, ondanks mijn kritiek op de zang is dit een cd die absoluut niet zou misstaan in je platenkast.

Hans Gerritse: guitars, lead vocals, vocals
Ferry Zonneveld: drums, vocals