TRAVERS & APPICE: It Takes A Lot Of Balls

TRAVERS & APPICE: It Takes A Lot Of Balls 2004-10-04 blues based hard rock
SPV / Steamhammer

58:26

SPV 085-69932 CD

Edwin 9/10

Dit lijkt er al meer op. Ik was niet bepaald onder de indruk van Pat Travers’ laatste album, “P.T. Power Trio”, maar dit is echt wel andere koek. Opnieuw gaat hij voor het power trio; ditmaal wordt hij echter bijgestaan door niemand minder dan Carmine Appice. Appice is natuurlijk stichtend lid van Vanilla Fudge, Cactus, King Cobra en Blue Murder. Daarnaast was hij in de studio, of toerde, hij met namen als Ozzy Osbourne, Tommy Bolin, Ted Nugent, Pink Floyd en Rod Stewart, met wie hij hits als “Young Turks” en “Do Ya Think I’m Sexy” schreef (vergeef het hem dat toch maar). Hij is niet enkel een ontzettend krachtig drummer, hij is ook één van de meest kleurrijke figuren uit de rockgeschiedenis. Het trio wordt vervolledigd door T.M. Stevens, de befaamde bassist op sommige van de bekendste opnames van Joe Cocker, James Brown, Tina Turner, Billy Joel, Steve Vai en anderen.

Vanaf de eerste noten is het duidelijk wat je van het album kan verwachten. Met stevig drumwerk, een snijdende gitaarriff en een indrukwekkend basgeluid zet “Better From A Distance” de toon voor de rest van het album. “Taken (The Iguana Song)” is knappe heavy blues boogie, die niet zou misstaan hebben op Travers’ vroege albums. “I Don’t Care” is trage, zware blues met een chorus dat maar in m’n hoofd blijft rondspoken.

Travers en Appice delen de zang op dit album, met uitzondering van “Gotta Have You”, waarop T.M. Stevens zijn zware, funky stem laat klinken over een indrukwekkende groove. That was good! gromt Stevens aan het eind van het nummer. En hij heeft gelijk; dit is een fantastisch nummer en één van mijn favorieten op het album. Op “Hey You” hoor je akoestische en slide gitaar, en hierop toont de band aan dat ze ook op zachtere songs overtuigend klinken.

Een Hammondorgel begeleidt de groep op het funky “Stand Up”, een nummer dat voor mij wat meer punch had kunnen gebruiken. Maar de gitaarsolo maakt veel goed. “Can’t Escape The Fire” is nog zo’n mooi, trager nummer dat me herinnert aan “Can’t Find My Way Home” (Blind Faith).

De kwaliteit van deze CD is opmerkelijk. Er zijn wel enkele songs waar ik niet wild van ben, maar altijd is er wel een groove, riff of gitaarsolo die het nummer omhoog tilt. “I Can’t Let You Go” begint niet als één van mijn favorieten, maar dan is er dat bizarre intermezzo (dat MOET je horen!), gevolgd door de meest fantastische gitaarsolo. Deze kerels hebben lol gehad in de studio, dat kan ik je wel vertellen.

“Keep On Rockin’” is het hardste en snelste nummer van de plaat: opgebouwd rond een snel meezingrefrein, is het niet meer dan een vehikel om hun technische kunstjes op hun instrumenten te tonen. Ik voorspel dat dit nummer het live heel goed zal doen. Het album wordt dan mooi afgerond met een gepast getitelde slidegitaarsolo.

Ik was bijzonder aangenaam verrast met dit album. De muziek gaat terug naar de hoogdagen van Travers’ solocarrière en Appice’s glorieuze verleden (vooral Cactus meen ik te herkennen). Het is stevig en er is heel wat variatie, spontaneïteit en een algemene indruk van PLEZIER. Dit is zeker de beste CD in het genre die ik in lange tijd gehoord heb. Ik weet niet wat de toekomst voor dit trio gaat brengen, maar ik kan al wel vertellen dat dit album geen eenmalige gebeurtenis was: ze gaan ook samen op tournee. Daarna kunnen we enkel hopen dat ze hun samenwerkingsverband zullen verderzetten, want Travers & Appice vormen absoluut een winnend team.

Pat Travers: Guitar, Vocals
Carmine Appice: Drums, Vocals
Uriah Duffy: Bass
T.M. Stevens: Bass, Vocals
(Gotta Have Ya)

Better From A Distance 4:33
Taken (The Iguana Song) 5:27
I Don´t Care 4:50
Remind Me 4:38
Gotta Have Ya 4:49
Hey You 4:43
Stand Up 5:20
Can´t Escape The Fire 5:04
I Can´t Let You Go 4:47
Rock Me 4:28
Never Saw It Comin’ 4:48
Keep On Rockin’ 3:50
PT Slide 1:01

Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world. No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent - all material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected.