TIME AND TIDE: The Water's Edge

TIME AND TIDE: The Water's Edge 2004-10-08 prog-metal
Sea Room Records

70'36" SRR-001
Luc 6/10

Teleurstellend is het enige passende adjectief voor dit album.
Het begint nochtans veelbelovend: geluiden van donder en een kind dat fluistert: “Its lonely in the sky”. Het is de sfeerschepping voor een krachtig, goed gecomponeerd nummer met heel wat tempowisselingen. Helaas is de productie van die aard dat ze er niet in geslaagd is de power die de schrijvers in het nummer stopten over te brengen. Aanvankelijk lijkt de zang goed en representatief voor heel wat neo prog. Maar hoewel Scott Bedard heel hoog zingt, slaagt hij er niet altijd in om die hoge noten foutloos te zingen. In sommige live-registraties is men geneigd dergelijke schoonheidsfoutjes te vergeven, maar ik verwacht perfectie als ik naar een studioalbum luister. Zeker als je weet welke technieken er allemaal bestaan om zangfouten recht te trekken.
Het is dus niet alleen de zanger die in de fout gaat. In sommige nummers (Media, Gemini, Pilot) wordt dit ronduit vervelend en vergalt de zang het luisterplezier dat men van deze muziek zou kunnen hebben. Want, toegegeven, de muziek is helemaal niet slecht: goede, krachtige progressieve rock met krachtige percussie, knappe synthesizer solo’s en goed gitaarspel.
Als de muzikale productie met evenveel zorg was gebeurd als die voor het tekstboekje, dan zou dit een veel betere plaat geworden zijn.

Scott Bedard: Guitars - Vocals
Sean Blair: Bass - Vocals
Steve Glowacki: Drums - Vocals
Steve O'Donnell: Keyboards

Wasteland 13:04
Time Away 3:55
All 5:53
Media 6:31
Gemini 4:53
Fortress 4:56
Pilot 31:18

Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world. No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent - all material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected.