MAGNUM: Brand New Morning

MAGNUM: Brand New Morning 2004-08-30 melodic rock
SPV / Steamhammer
magnum

55'23'' SPV 085-69632 CD
Danny 7,5/10

De nieuwe Magnum is getiteld “Brand New Morning” maar dat had ook “Brand New Start” of “Rebirth” kunnen zijn, want zo zou je het album kunnen noemen voor deze uit Birmingham komende ‘melodic Pomp rock band’. Ze waren al terug samen sedert 2001 met hun comeback album “Breath of Life”, maar “Brand New Morning” is het echte nieuwe begin voor de groep.

Ze spelen met een vernieuwde hoeveelheid energie en plezier alsof ze pas begonnen zijn als een jonge, nieuwe groep. Het is het eerste album met de bezetting van de laatste toernee en dus ook met ex-Thunder drummer Harry James, die zeker en vast zijn steentje bijdraagt aan die frisse energie en kracht. Luister maar eens naar de intro van “It’s Time To Come Together” en je begrijpt onmiddellijk wat ik bedoel.

Dit alles is duidelijk te horen tijdens het eerste titelnummer en houdt niet op tot aan het einde van het album. Catley zingt alsof hij opnieuw een auditie heeft bij Black Sabbath, Clarkin’s gitaarspel is van de bovenste plank, Stanway’s toetsen staan meer op de voorgrond dan op het vorige album en, zoals ik reeds eerder vermeldde, James levert prachtwerk achter zijn drumkit, terwijl Barrow het melodieuse Magnum rock geluid vervolledigt. Tony Clarkin stond reeds in voor de productie van de vorige CD maar heeft hier toch veel beter werk geleverd.

Laten we even enkele van de vele hoogtepunten van deze CD overlopen. “It’s Time To Come Together” is een ongelooflijk ‘catchy’, rockend nummer met een striemende gitaarsolo, briljant pianospel en prachtige zang. “The Blue And The Grey” is één van de betere ballads van de groep. En het episch nummer “The Scarecrow”, met een sterke baslijn en toetsen tijdens de intro, een jazzy middenstuk en nog veel meer variatie, blijft je boeien gedurende bijna 10 minuten.

Er zijn slechts enkele schaduwzijden aan deze CD. De meeste nummers blijven binnen het semi ballad tempo. Ik had wel liever wat meer echte rocknummers gewild. De teksten zijn niet echt van een hoogstaand niveau of je moet houden van zinnen zoals ‘I’d breathe for you, if you want me to”. En het is ook geen progressieve rock, maar wat zij ‘melodic rock’ (lees AOR) noemen.

Dit is zeker één van de betere Magnum albums, misschien wel hun beste, want ik ken ze niet allemaal, daar hun discografie stilaan indrukwekkend wordt. Het is in ieder geval een mooie kennismaking met de groep als je ze nog niet in je collectie hebt.

Tony Clarkin: guitars
Bob Catley: vocals
Mark Stanway: keyboards
Harry James: Drums
Al Barrow: Bass

Brand New Morning (6:17)
It's Time To Come Together (4:36)
We All Run (4:54)
The Blue And The Grey (5:53)
I'd Breath For You (6:26)
The Last Goodbye (6:28)
Immigrant Son (5:35)
Hard Road (5:20)
The Scarecrow (9:50)

Website in order to promote rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world. No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent - all material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected.