EYES OF SHIVA: Eyes Of Soul

EYES OF SHIVA: Eyes Of Soul 2004-08-23 heavy metal
Locomotive Records / Rock Inc.

42'33'' LM192 CD PROMO
Vera 7,5/10

Eyes Of Shiva is een Braziliaanse band die opereert in het kielzog van Rhapsody, Angra en Shaman. Dit betekent hoge vocalen, volgepropte nummers en vlammend gitaarwerk. Heavy metal met een licht progressieve inslag en in dit geval ook nog wat Braziliaanse accenten als eigen inbreng. Van André Ferrari’s zang moet je houden, maar feit is dat hij een krachtig stemgeluid heeft en de gitaristen strooien aardig wat fraais over ons heen. Van een kwaliteit als Rhapsody is in de verste verten nog geen sprake, maar ‘Eyes Of Soul’ is dan ook nog maar het debuut.

Na het typisch bombastische intro, krijgen we in ‘Eagle Of The Sun’ up tempo power metal met dubbele basdrum en gespierde taal. Toch zal dit later nog één van de meest knallende nummers van het album blijken te zijn. In ‘Lampião’, de titel doet het al vermoeden, zijn de meeste Braziliaanse elementen verwerkt. Dat horen we al in het bevreemdende bossanova intro, maar geen nood, strakke gitaren nemen dit weldra over. Het middenstuk en de nerveuze, bijna jazzy toetsen geven dit nummer wel een zekere originaliteit.

Over het geluid van ‘Eyes Of Soul’ kunnen we kort zijn: pico bello. Het album werd geproduceerd door Fabio Laguna (toetsenist Angra) en de mix gebeurde door Dennis Ward (Pink Cream 69). Aan de Japanse versie werd ‘Way To Salvation’ als bonus track toegevoegd.

Beste compositie van dit debuut is ongetwijfeld ‘Psychos Of The New Millennium’. De bombastische koren klinken allang niet nieuw meer, maar vormen een mooi contrast met de uitzinnige sfeer van de rest van het nummer. Kort, krachtig en geïnspireerd, maar vooral aanstekelijk meezingbaar! In zijn beste momenten doet zanger Ferrari hier zelfs aan Geoff Tate denken. Om de groep te verzekeren van enige radio airplay staan er twee ballads op ‘Eyes Of Soul’. Dat zal wel werken in Amerika maar of het in Europa wat uitmaakt valt te betwijfelen. Ik kreeg alvast geen kippenvel van het melige ‘Pride’ en ‘Alone’ is een aannemelijke cover van Heart, toen die zelf al de pomp rock richting uitzeilden. Wel interessant is het mid tempo ‘Eyes Of Soul’ en dat schrijven we op conto van de Braziliaanse instrumenten (hoor ik daar een panfluit?). Zoals je merkt is het materiaal een beetje ongelijk van kwaliteit. Want de andere nummers zijn gewone power metal songs die al eens wat progressieve trekjes vertonen en steunen op het vingervlugge gitaarwerk, maar toch ook zeker hun zwakke momenten kennen. Doorwinterde power metal freaks moeten dit echter wel eens gaan beluisteren.

Renato Mendes: guitar
Ricardo Gil: guitar
André Ferrari: vocals
Gustavo Boni: bass
Ricardo Longhi: drums

Essence 01:38
Eagle Of The Sun 04:31
Lampiao 05:07
Psychos Of The New Millennium 05:15
Pride 03:52
Eyes Of Soul 05:08
World Tomorrow 05:00
Future 04:19
Alone 03:32
Just A Miracle 04:05

Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world. No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent - all material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected.