DEAD SOUL TRIBE: The January Tree

DEAD SOUL TRIBE: The January Tree 2004-08-30 prog metal
SPV / InsideOut

50'47'' IOMACD 2089
Jany 9/10

Meteen al bij de opener “Spiders And Flies” krijg je het gevoel dat je met het sterkste Dead Soul Tribe album tot nog toe te maken hebt. Meerdere thema’s in één song en minder voor de hand liggende composities maken het geheel allemaal nog veel boeiender. Hierdoor doen de songstructuren terug meer aan Psychotic Waltz denken dan aan de vorige DST albums. Wat in mijn ogen dan weer een stap vooruit is, zonder echter afbreuk te doen aan de vorige twee albums:Dead Soul Tribe’ & ‘A Murder Of Crows’.

Net zoals op die vorige albums zijn de ritmes ook dit keer weer niet zo alledaags. De stuwende songs sleuren je zonder medelijden mee op hun muzikale avonturen en na een tweetal ritjes ben je verkocht. Waar we vroeger al meermaals konden constateren dat Devon Graves (aka Buddy Lackey) een begaafd zanger was moeten we nu ook nog vaststellen dat hij een enorm goede muzikant is. Alle instrumenten buiten de drums werden door hemzelf ingespeeld. Niet zo evident, luister bijvoorbeeld maar eens naar het nummer “Why?”. Ook ‘industrial metal’ gaat niet ongemerkt aan DST voorbij. Sommige Psychotic Waltz nummers hadden al een ‘techno inslag’ maar op “Wings Of Faith” springt de elektronische beat meteen in het oo(g)r. Geen slecht nummer maar toch wat minder geslaagd dan de rest, vind ik.

The Strange Mind Of Buddy Lackey uit 1993Het meest intrigerende vind ik echter nog steeds de momenten waarop Devon zijn dwarsfluit bovenhaalt. Ook op dit album wordt onder andere op het nummer “Toy Rockets” door middel van dit instrument voor nog meer diepgang gezorgd. Het tweede nummer met dwarsfluit is de heropname van “Just Like A Timepiece” uit zijn soloalbum: ‘The Strange Mind of Buddy Lackey’. Dit Jethro Tull achtig nummer was destijds al een prima song maar de bewerking en kwaliteit van de huidige opname zijn zoveel beter dan het originele nummer uit 1993. Gelukkig dat ook Devon heeft ingezien dat dit nummer nog een goede bewerking en uitvoering nodig had opdat het niet in de vergeethoek zou terecht komen. Voor de muziekliefhebber die voor het eerst van Dead Soul Tribe hoort wil ik er wel nog even bij vertellen dat Devon Graves in de rol van ‘Agony’ één van de drie stemmen vertolkte die hun stempel drukten op The Human Equation’ van Ayreon.

‘The January Tree’ is echt een groeialbum. Telkens je de cd beluistert ontdek je meer en leer je de songs beter kennen en appreciëren. De gedrevenheid voel je echter al van de eerste keer waardoor de zin om dit album opnieuw te draaien blijft bestaan. Hierdoor is dit derde album het meest uitgebalanceerde en sterkste album van Dead Soul Tribe tot nog toe en de aanschaf dus meer dan waard!

DEAD SOUL TRIBE

Devon Graves: Vocals, guitar, flute, keyboards
Adel Moustafa: Drums

Spiders and Flies
Sirens
The Love of Hate
Why?
The Coldest Days of Winter
Wings of Faith
Toy Rockets
Waiting for the answer
Just like a Timepiece
Lady of Rain

Website in order to promote rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world. No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent - all material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected.